Mi Abonyunk - Magyar Önkormányzatok Szövetsége: Nagyon nagy a baj!
Hírcsatornák:        
Regisztrált tagjaink: 8086, belépett felhasználók: 0.

veroniq - 2013.02.09. 12:06

Abony képtelen normális, kielégítő költségvetést készíteni. Ez nem csoda! A hiba a jelek szerint nem velünk van. Nézzük, mit is mondanak minderről a többiek: A beérkezett vélemények drasztikus forrásmegvonásról tanúskodnak. A településeket megillető, központi költségvetésből származó forrás csökkenésének mértéke meghaladja az önkormányzatoktól elkerülő feladatok ellátásának korábbi költségét. Ráadásul az esetek jelentős részében az állami támogatások a saját bevételekkel együtt sem elégségesek a kötelező önkormányzati feladatok ellátására, ezért az önkormányzatok még a legdrasztikusabb takarékossági intézkedések bevezetésével sem képesek költségvetésüket egyensúlyba hozni.

Az előzetes számítások alapján nem ritka a 10%-os, de előfordul 20%-os forráshiánnyal küzdő település, amely leginkább a kistelepülések esetében jellemző. Mindezek miatt a települések jelentős számban nem képesek a 2013. évi költségvetésüket a törvényben szereplő feltételeknek megfelelően működési hiány nélkül tervezni, melynek következményeként – elfogadott költségvetés hiányában – a jogszabályban foglaltak alapján a nettó finanszírozás keretében finanszírozott támogatások folyósítása is felfüggesztésre kerülhet.

 

Teljes MÖSZ anyag:

ÖSSZEFOGLALÓ

A települési önkormányzatok által a 2013. évi költségvetésük elkészítésével kapcsolatban jelzett észrevételekről

A Magyar Önkormányzatok Szövetségéhez a települési önkormányzatok részéről közel 200 észrevétel érkezett a 2013-as év költségvetésének előkészületi munkájával összefüggésben. Ezek jelentős többségében jelezték, hogy a Magyarország 2013. évi költségvetésében szereplő finanszírozási kondíciók között még a legszigorúbb gazdálkodás mellett sem lehetséges az önkormányzat 2013. évi költségvetését a jogszabályoknak megfelelően hiány nélkül tervezni. A finanszírozási problémákkal kapcsolatos észrevételek egyértelműen jelzik, hogy a feladatfinanszírozás bevezetésével, a törvényben szereplő kondíciókkal az önkormányzatok által nyújtott szolgáltatások ellátása nem biztosítható.

A beérkezett vélemények drasztikus forrásmegvonásról tanúskodnak. A településeket megillető, központi költségvetésből származó forrás csökkenésének mértéke meghaladja az önkormányzatoktól elkerülő feladatok ellátásának korábbi költségét. Ráadásul az esetek jelentős részében az állami támogatások a saját bevételekkel együtt sem elégségesek a kötelező önkormányzati feladatok ellátására, ezért az önkormányzatok még a legdrasztikusabb takarékossági intézkedések bevezetésével sem képesek költségvetésüket egyensúlyba hozni. Az előzetes számítások alapján nem ritka a 10%-os, de előfordul 20%-os forráshiánnyal küzdő település, amely leginkább a kistelepülések esetében jellemző. Mindezek miatt a települések jelentős számban nem képesek a 2013. évi költségvetésüket a törvényben szereplő feltételeknek megfelelően működési hiány nélkül tervezni, melynek következményeként – elfogadott költségvetés hiányában – a jogszabályban foglaltak alapján a nettó finanszírozás keretében finanszírozott támogatások folyósítása is felfüggesztésre kerülhet.

A forráshiányon – különös tekintettel a községekre – az adósság 2012. év végén történő átvállalása sem segít érdemben, tekintettel arra, hogy a kistelepülések adósságállománya az önkormányzatok adósságának csekély részét, kevesebb, mint 10 %-át képezte. Néhány önkormányzat esetében ugyan a korábbi évek megtakarításai, vagy esetleg a még létező önkormányzati vagyon értékesítése néhány hónapra biztosíthatná a működési kiadásokat, a vagyonfelélésnek ez a módja azonban teljes mértékben elfogadhatatlan! A bevételek adó formájában történő növelésére – tekintettel a lakosság és a vállalkozások jelenlegi terheire – ugyancsak nincs mód.

Az elégtelen finanszírozás problémáját alapvetően az SZJA helyben maradó 8%-ának megszüntetése, valamint a gépjárműadó 60%-ának elvétele okozza. A jövedelem differenciálódás megszüntetése értelemszerűen tovább sújtja azokat a településeket, amelyek – adó-erőképességük miatt – e címen jutottak forráshoz a korábbi években. Ezen források jóval meghaladják azt az összeget, amennyit a köznevelési, igazgatási és egyes szociális feladatok elvonása indokolna. A helyzetet tovább rontja, hogy az említett szabadon felhasználható forrásokat a települések már eddig is javarészt kötelező feladataik ellátására fordították, így ezen források megszüntetése a feladatellátást lehetetleníti el.

A feladatfinanszírozás rendszere ráadásul nincs tekintettel a helyi sajátosságokra. A helyi önkormányzatok többek között területi elhelyezkedésük, nagyságuk, gazdasági teljesítőképességük, hagyományaik, valamint lakosságuk száma, demográfiai összetétele, annak szociális helyzete alapján különböző adottságokkal rendelkeznek és ennek figyelembe vételével végzik a közfeladatok ellátását. Az önkormányzati finanszírozás jelenlegi rendszere azzal, hogy kizárólag a kötelező feladatok finanszírozására helyezi a hangsúlyt, a szabadon felhasználható források elvételével felszámolja a helyi kezdeményezéseket, azt a felhajtóerőt, amely az elmúlt 12 esztendőben a több mint ezermilliárd forintnyi mozgástér szűkülés ellenére is működtette a településeket.


Részletes észrevételek összegezve


- Az önkormányzati hivatal működése támogatásának /2. sz. melléklet I.1. a) pont/ meghatározásakor az elismert köztisztviselői létszám nagysága a községek esetében – különös tekintettel az 5000 főnél kevesebb lakosságszámúaknál – drasztikusan, közel 30 %-kal csökkent az eredeti előterjesztésben foglaltakhoz képest úgy, hogy a döntés Parlament általi elfogadásakor számos helyen már véget értek a 2013. január 1-jén felálló közös hivatal kialakításával kapcsolatban folytatott tárgyalások. Ráadásul az érintett községek hivatalainak többségétől csekély – mindössze 10% arányú – feladat mennyiség került át a járási hivatalokba. A polgármesteri hivatalra háruló munka sem csökken az elvitt feladatokkal egyenes arányban, ugyanis bizonyos kérelmek benyújtására az önkormányzati hivatalokban is lehetőséget kell biztosítani. A finanszírozott létszámmal lehetetlen biztosítani a feladatellátást, különösen a több települést ellátó hivatalok, a nagy ügyfélszámmal rendelkező hivatalok és a jelentős vendégforgalommal rendelkező kistelepülések esetében. Ugyancsak az elégtelen forrást észrevételezték azon települések, ahol több kisebbségi önkormányzat is működik.

- Összességében megállapítható, hogy a községek hivatali létszámának elégtelen finanszírozása nem teszi lehetővé a feladat ellátását.

- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása /2. sz. melléklet I. 1. b) pont/ alapján számított bevételek nem nyújtanak fedezetet a legalapvetőbb tevékenységek ellátására. A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok címen kapott támogatás a legégetőbb munkákra biztosít forrást, a dologi kiadásokat szűkösen fedezi, míg a gépek, eszközök amortizációját egyáltalán nem. A közvilágítás fenntartására kapott összeg az esetek átlagában a felmerülő költségek 60%-ára elegendő. A köztemető, valamint a közutak fenntartásának támogatása a közvetlen élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető munkálatokra biztosít forrást, a nagyobb volumenű munkálatokra, vagy a további állagromlást megakadályozó fejlesztésre egyáltalán nem.

- A beszámítás összege /2. sz. melléklet I.1. c) pont/ tovább szűkíti azon települési önkormányzatok mozgásterét, amelyek a vállalkozási környezet megteremtésének, a helyi gazdaság erősítésének köszönhetően nagyobb mértékű iparűzési bevétellel rendelkeznek. A helyben maradó SZJA 8%-ának, valamint a gépjárműadó 60%-ának csökkentése mellett a szabadon felhasználható forrást drasztikusan tovább csökkenti a beszámítás összege. Azok az önkormányzatok sem járnak jól, ahol a beszámítás összege az alacsony iparűzési adó miatt nem jelentős, ugyanis a korábbi években a jövedelem differenciálódás címen kapott támogatás megszüntetése miatt jelentős forrástól esnek el.

- Az egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatása címén /2. sz. melléklet I. 1. d) pont/ járó források még a legcsekélyebb mértékben sem elegendők az alábbi kötelező önkormányzati feladatok ellátásának biztosítására. településfejlesztés, településrendezés; településüzemeltetés (kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása); központi orvosi ügyelet ellátásához szükséges feltételek biztosítása, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások; környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsálóirtás); kulturális szolgáltatás, filmszínház, előadó-művészeti szervezet támogatása; a kulturális örökség helyi védelme; lakás- és helyiséggazdálkodás; a hajléktalanná válás megelőzésének biztosítása; helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás; honvédelem, polgári védelem, katasztrófavédelem; gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok; a kistermelők, őstermelők számára - jogszabályban meghatározott termékeik - értékesítési lehetőségeinek biztosítása, ideértve a hétvégi árusítás lehetőségét is; sport, ifjúsági ügyek; nemzetiségi ügyek; közreműködés a település közbiztonságának biztosításában; helyi közösségi közlekedés biztosítása; hulladékgazdálkodás; távhőszolgáltatás; víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül. Forrás hiányában ugyancsak veszélybe kerülhet többek között a munka- és tűzvédelmi, a belső ellenőrzési, a gyepmesteri feladatok, vagy a közmunkával kapcsolatos feladatok ellátása. Mindezeken túl az önkormányzat pénzintézetnél vezetett számlavezetési díja is jelentős, központi költségvetésből nem finanszírozott tétel.

- Az óvodai feladatok ellátására biztosított támogatás /2. sz. melléklet II. 1. 2. pont/ a bérek fedezetére kizárólag rendkívüli takarékos intézkedés mellett nyújt fedezetet, ugyanakkor az üzemeltetés forrása teljes körűen nem biztosított.

- Az ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása a kedvezményes étkeztetésben részesülőkre háruló költségeket összességében fedezi, azonban a gyermekétkeztetés biztosításának további költségeit (rezsi, amortizációs, stb.) nem. Az étkeztetés költségein megtakarítani akkor sincs lehetőség, ha az ételt nem helyben készítik, hanem vállalkozástól rendelik.

- A szociális és gyermekjóléti feladatok támogatásának /2. sz. melléklet III. pont/ mértéke – rendkívül takarékos gazdálkodás mellett – a kötelező feladatok biztosítását az esetek egy részében fedezni képes, azonban a nyújtott támogatás nagysága önkormányzati kiegészítés nélkül nem nyújt érdemi segítséget az igénylőnek.

- A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása nem elégséges a könyvtári, közművelődési és múzeumi feladatok ellátására.

- Az építéshatósági feladatok címzettje a járásközpont székhely szerinti jegyzője. Az átalakítások 2013. január 1-től az általa vezetett hivatalra jelentős többletterhet rónak. Az egyébként kötelező feladat ellátásának költségére a központi költségvetés nem biztosít fedezetet. Ráadásul a költségnövekedést fokozza az ÉTDR elektronikus rendszer bevezetésével együtt járó munkaállomások cseréjének szükségessége.

- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74. § (4) bekezdése alapján a 3000 főnél nagyobb lakosságszámú település a fenntartói kötelezettsége teljesítése alól felmentést kérhet. A hivatkozott szakasz (6) bekezdése értelmében, ha az önkormányzatok adatszolgáltatása nem, vagy csak részben támasztja alá a működtetési képesség hiányát, az állam a települési önkormányzatot hozzájárulás megfizetésére kötelezi. Az önkormányzatoktól beérkezett visszajelzések alapján számos olyan önkormányzatot is működtetési hozzájárulásra köteleztek, amelyek esetében azáltal is bizonyított a működtetési képesség hiánya, hogy a 2013. évi költségvetési egyensúlyukat az elégtelen finanszírozás miatt biztosítani nem tudják.

- A rezsiköltségek 10%-os csökkentésének következményeként az önkormányzati tulajdonban lévő, nem profitorientált gazdálkodást folytató közszolgáltatók működőképessége, ezáltal a szolgáltatás biztosítása is ellehetetlenül. Feltétlenül szükséges a csökkenés okozta hiány kompenzálása.

- Mivel a kötelező feladatok ellátása veszélybe kerül, ezért ezek finanszírozására az önkormányzatok a szabad pénzeszközeiket kénytelenek átcsoportosítani (ahol még ez egyáltalán rendelkezésre áll). Ez azt eredményezi, hogy a jelentős társadalmi hozadékkal rendelkező, nem kötelező feladatok ellátása teljes mértékben ellehetetlenül, elsorvad. A településeken működő, az értékteremtésben, értékek őrzésében nagy szerepet vállaló kulturális- és sportegyesületek, önkormányzati feladatok ellátásában szerepet játszó civil szervezetek (pl.: polgárőrség) tevékenységüket a későbbiekben ellátni nem tudják. A nem kötelező feladatok megszüntetése szociális területen is negatív hozadékkal párosul.

A beérkezett vélemények alapján összességében az állapítható meg, hogy a jelenlegi források az önkormányzatok – különös tekintettel a községek – feladatainak ellátására, még a kötelező feladatok ellátására sem elegendőek. Az elégtelen finanszírozás következményeként a lakosság szolgáltatásokkal való ellátásának színvonala jelentősen romlik, az esetek többségében ellehetetlenül, kritikus helyzetet előidézve a településeken. A helyzetet tovább rontja, hogy az önként vállalt feladatok biztosítása is megszűnik. A jelenlegi finanszírozás visszafordíthatatlan folyamatot indít el a településeken, ugyanis a felszámolt, megszüntetett ellátás későbbi újraindítására vagy egyáltalán nem, vagy kizárólag jelentős többlet költséggel lesz reális lehetőség.
 

Közélet:
 0 Hozzászólás   
Ajánlott cikkek:

Ön kit támogatna polgármester-jelöltként?

Chili Parádé Abonyban

Értékőr: 45 éve hunyt el Cselényi József Abony Város posztumusz díszpolgára

Versek a cipősdobozban

Chliievő verseny

Nagyszabású kúriafelújítási program Abonyban

Pecsenye Parádé eredmények

Meseterápia

Kipp Kopp koncert

Sportbál

 

Kommentek

Hozzászóláshoz jelentkezz be!

Szavazás
Ön melyik képviselőjelöltre szavazna az 8-as választókerületben?
   
 Tóthné Somodi Ildikó VFE 
 Dr. Egedy Zsolt Mihály Független 
 Sáfránné Baranyi Beatrix Fidesz- KDNP 
   
Eredmény
Programok

A sarokkanapé, a kis lakások megmentője

Azok, akik kis lakásban élnek, pontosan tudják, hogy minden egyes ...

Miért kulcsfontosságú, hogy rendszeresen ápoljuk cipőinket?

Nincs kiábrándítóbb, mint egy koszos, igénytelen, ápolatlan cipő, akkor is, ...

Milyen hatással van az új NAV törvény az ERP rendszerekre?

Magyarországon időről időre módosulnak az adótörvények, ezzel aligha mondtunk újat. ...

Milyen tápot válassz a kölyökkutyádnak?

  Egy kiskutya rengeteg örömet tud hozni egy család ...

Hogyan lehet hatásos marketingszöveget írni?

Míg bő húsz évvel ezelőtt elég volt a termék néhány előnyét, esetleg az árát kiemelni egy-egy szórólapon, ma már merőben más a helyzet. Egyrészt több helyre kell szöveges tartalmat gyártanod, másrészt a nagy zaj miatt különösen frappánsan kell megfogalmazni a mondandódat, ha azt szeretnéd, hogy az olvasóból konverzió legyen.

Így telepítsük a csepegtető szalagot!

  A csepegtető öntözésnek köszönhetően nagyon sokat spórolhatunk a ...

Egy modern mennyezeti LED lámpa a te otthonodból is hiányzik

A modern mennyezeti LED lámpa napjainkban már a legtöbb otthonban fellelhető. Sokan gondolták úgy, hogy a régi, energiapazarló fényforrásokat lecserélik korszerűbbre, és megreformálják a világításrendszerüket. És te? Közéjük tartozol?

Korszerű implantációs eljárás csontpótlás nélkül

A csontpótlásos kezelés egy komplex, költséges folyamat, érthető, hogy sokan miért nem szeretnének belevágni. Szerencsére a modern fogászati fejlesztések lehetővé tették, hogy számukra is adott legyen egy optimális megoldás, egy speciális implantátumos technika.


Apróhirdetések
Dr. Kostyán Andor rendelőintézet elérhetőségeihez és rendelési idejéhez kattints IDE

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Bejelentkezés
Felhasználó név:
Jelszó:
Regisztrálás
Üzenőfal
Abonyi rendőrjárőr 24 órás elérhetősége:
(30)277-3185
.

Üzenet íráshoz jelentkezz be! Előzmények

Belépett felhasználók
Menetrendek
Programkereső





Facebook
© 2010 MiAbonyunk Safe Kft., 2740., Abony, Antos János út 20. - 30/9-670-313
|
IMPRESSZUM
|
Szerzői jogok