Mi Abonyunk - A pápai ejtőernyősök tragédiája
Hírcsatornák:        
Regisztrált tagjaink: 2192, belépett felhasználók: 0.


Markó Ferenc - 2011.05.10. 22:09:16

A pápai ejtőernyősök tragédiája 
1941. április 12


 

1941. április 11-én 14 órakor a magyar III. hadtest alakulatai támadást indítottak a Duna-Tisza által határolt jugoszláv területek, a baranyai háromszög, valamint a muraközi területek elfoglalására. A hadművelet során az első magyar ejtőernyős zászlóalj bevetésével is számoltak. A terv az volt, hogy Bácskában, a Ferenc József csatorna egy fontos hídját (Szenttamás) az ejtőernyősök 104 fős harccsoportja egy meglepetésszerű támadással elfoglalja és a saját csapatok beérkezéséig megtartja.

 

1941. április 12-én a reggeli órákban a magyar légierő Önálló Távolfelderítő Repülőosztály egy Ju-86-s gépe felderítést hajtott végre a tervezett bevetés körzetében. A pilóta jelentése szerint a hídon a visszavonuló jugoszláv katonák özönlenek, és az átkelő felrobbantására utaló előkészületek is jól észlelhetők.

 
1941. április 12 Veszprém Jutas repülőtér. A délvidéki bevetésre induló Savoia-Marchetti SM-75 repülőgép maradványai lezuhanás után. 22 hősi halott. 18 ejtőernyős és a repülőgép 4 fős kezelőszemélyzete. További képeken repülőgépek a reptérről. Az egyik képen Bertalan Árpád őrnagy látható.

 

A négy csapatszállító repülőgépet Jutason feltöltötték üzemanyaggal, elhelyeztek bennük négy-négy, egyenként 100 kg-os ejtőtartályt lőszerrel, nehéz puskákkal és géppuskákkal. A bevetési terv szerint a négy gép kötelékrombuszt repül, két ajtón át egyszerre dob, s ezzel megakadályozza a deszant szétszóródását. A 4 x 26 fő 60 másodperc alatt elhagyja a gépet.

 

 

 

Hősi halottak koporsói.
Vitéz Bertalan Árpád őrnagy koporsója.
Kelemen Károly százados repülőgép pilóta koporsója.
Felravatalozott koporsók a hangár előtt, utolsó képen még a hangárban.
 
A tragédia
 
A 17 órára szóló bevetési parancs 15 óra 45 perckor érkezett meg géptávírón. A deszant 16 óra 45 perckor beszállt, majd a pilóták a motorok bemelegítése után megindultak. A gépek egymás után jobbra fordultak, elgurultak a repülőtér város felőli végébe, ott bal fordulattal szembefordultak a széllel és a bakonyi Papod tetővel, majd az E-102 lajstromjelű első gép-fedélzetén Bertalan őrnaggyal - nekifutott, és a hangárok vonalában felemelkedett. Közben a második gép nekifutásban, a harmadik gurulóban volt, az utolsó éppen hogy megindult, amikor a vezérgép hirtelen meredeken emelkedni kezdett felfelé, elveszítette sebességét, 50-80 méter magasan átbillent, jobbra dőlt és lapos szögben, de működő motorokkal a talajt érintve csúszott. A gép légcsavarjai leszakadtak, a jobb motor levált, és benyomódott a kabin oldalába. A gép alsó burkolata felszakadt, az alsó géppuskaállás leszakadt, a kiömlő benzin pedig a forró alkatrészektől lángra lobbant.
 
A baleset alig két perc alatt zajlott le. 17 óra 1 perc volt. A gépből a hátsó ajtón keresztül négy fő menekült ki, a légi lövész a hátsó géppuskaállásból a gép oldalán lecsúszva talált kiutat. A belső térből a lángokon keresztül még öt főnek sikerült kimenekülnie. Az egyik katona - akinek már sikerült kimenekülnie - visszament, hogy a parancsnokot kimentse az égő gépből, de ő is életét vesztette. A mentést nehezítette, hogy a repülőtér nem volt felkészülve a balesetekre, hiányzott a tűzoltó osztag és a tűzoltó felszerelés. A sebesülteket a veszprémi kórházba szállították. A balesetben 20 katona halt hősi halált.
 
Temetési menet útban a pápai temető felé. A temetési menet élén Serédi Jusztinián herceg prímás látható.
 
A helyzetet bonyolította, hogy a vezérgépen voltak a hadműveleti dokumentumok, részletes térképek, célfotók, amelyek mind elégtek. Azt az elvet, amelyet a németek alkalmaztak, hogy a parancsnok később induljon, de elsőnek ugorjon, itt nem tartották be. A baleset után a rangidős tiszt, Kiss Zoltán főhadnagy vette át a parancsnokságot. Ő, az egység önbizalmának és presztízsének helyreállítása érdekében, a bevetést javasolta, de kisebb erőkkel. Ennek megfelelően folytatták az előkészületeket, csökkentették a létszámot és a ledobásra kerülő anyagot. Közben a III. hadtest parancsnoksága úgy döntött, hogy a bevetést végrehajtják.
 
A megmaradt három gép 19 órakor elemelkedett a veszprémi kifutóról, és már szürkületben folytatta az útját a Ferenc József csatorna hídja felé. Az egyik gép motorja akadozni kezdett, ezért lemaradt, de a kötelék így is eljutott Bácskába, a hadműveleti területre. Azonban navigációs hiba miatt az eredeti cél előtt 15 km-rel, 3 perccel korábban történt az ugrás és Csantavértől délre értek földet az ejtőernyősök. A korábbi kiugrás következtében a deszantosok már csak előrenyomuló "földi" csapatokkal érték el a kijelölt célterületet.
 
Felravatalozott koporsók a pápai temetőben. Utolsó képen Vitéz Bertalan Árpád őrnagy kitüntetései láthatóak.
 
Szakemberek szerint a vezérgép lezuhanását nem a túlterhelés, hanem műszaki hiba okozta. A hivatalos vizsgálóbizottsági jelentés szerint: " a gép magassági kormány trimm (kiegyenlítő) rendszerének meghibásodása okozta a tragédiát. A vezérlőrendszer, vagy a csőrendszer hibája miatt hirtelen faroknehéz helyzetbe jutott a repülő, és csak a motorok teljesítménye emelte felfelé. A meredek állásszög miatt azonban a sebessége elégtelenné vált." Tény, hogy a megmaradt 4 db SM-75 repülőgépből kettő még 1941-ben műszaki ok miatt lezuhant.
 

 

 

A temetésre felsorakozott bajtársak a pápai temetőben.
A pápai ejtőernyősök emlékműve. 52 fő hősi halott neve szerepel már rajta.
 
A veszprémi légi katasztrófában 1941. április 12-én hősi halált halt katonák névsora:
 
 
 
Ejtőernyősök:
 
1. Vitéz Bertalan Árpád őrnagy
2. Horváth Gyula szakaszvezető
3. Kerekes Imre szakaszvezető
4. Koscsó Lajos tizedes
5. Auth Károly őrvezető
6. Molnár András őrvezető
7. Németh János őrvezető
8. Szabó György őrvezető
9. Czakó Mihály ejtőernyős
10. Fejes József ejtőernyős
11. Horváth Mihály ejtőernyős
12. Pados Géza ejtőernyős
13. Pomázi Imre ejtőernyős
14. Radványi Mihály ejtőernyős
15. Sándor Sándor ejtőernyős
16. Varga Gyula ejtőernyős
17. Pénz Tivadar ejtőernyős
18. Csepzán Lajos ejtőernyős
 
Repülők:
 
1. Kelemen Károly százados, pilóta, szállító-repülőszázad parancsnok
2. Bene László főhadnagy, navigátor
3. Petri Károly őrmester, rádiós
4. Döbör János szakaszvezető, szerelő
 
Tömegsírba temetik a hősi halott ejtőernyősöket és repülősöket. A tömegsír behantolásának kezdete. A képen Krupincza György abonyi katona, volt pápai ejtőernyős látható.
Történelem:
Blogok   
 5 Hozzászólás   

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ajánlott cikkek:

Györe Csaba tanár úr beszéde az I. Világháborús megemlékezés kapcsán

Kedves Olvasónk készítette! A repülés története

Napi találd ki!

A nagy háború Karácsonyai

Megsemmisítésre elszállítva! Bomba hír Abony külterületéről

Velünk élő történelem: Egy kiállítás, melyet kötelező megnézni

Tudtad? Arany János sírversei Nagykőrösön olvashatóak a temetőben

A német megszállásra emlékeztet majd az új emlékmű

Kiástak egy szovjet tankot a föld alól

1956

 

Kommentek

Hozzászóláshoz jelentkezz be!
Krupincza György

Markó Ferenc -

2011.05.11. 20:44:50

Egy lényeges dolog ami kimaradt a cikkből.

Krupincza György abonyi lakos ma is élő személy.

Napjainkban 92. életévét tapossa.

További jó egészséget kívánva neki, mégegyszer köszönjük ezeket a történelmi képeket.

Én Ferenc

Markó Ferenc -

2011.05.11. 16:06:19

Köszönöm, de én a december harmadikai Ferencek közé tartozom.

Köszönöm Ben-Hurnak is.

köszönet, boldogságot

veroniq -

2011.05.11. 10:27:18

Nagyon köszönjük a cikket, a képeket pedig annak, aki rendelkezésünkre bocsátotta:) Ezúton kívánok sok boldogságot MiFerinknek neve napja alkalmából, szeretettel. Üdv: LŐVE

Köszönet Markó Úrnak !

Ben-Hur -

2011.05.11. 08:52:55

Személy szerint, köszönöm Markó Ferenc Úrnak, hogy megosztotta minden kedves Miabonyunk olvasóval, ezt a megtörtént, nagyon szomorú történetet. Borzasztó lehetett!

Repulosok

Sovany -

2011.05.11. 01:37:07

{#emotions_dlg.skyt}Igazi hosok.  A "HAZAZSERETET " vezette a katonakat.

Most  meg a penz,  "ZSOLD"


Szavazás
Szeretné Ön, ha Abony városa átmenne Jász- Nagykun Szolnok megyébe?
   
 IGEN, na végre, mert Abony fejlődésnek indulhat 
 Hát, nem is tudom, lehet 
 NEM, mert Abonynak úgyis mindegy, hol van 
 NEM, mert ott rosszabb lenne, mint Pest megyében 
   
Eredmény

Apróhirdetések
Dr. Kostyán Andor rendelőintézet elérhetőségeihez és rendelési idejéhez kattints IDE

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Bejelentkezés
Felhasználó név:
Jelszó:
Regisztrálás
Üzenőfal
Abonyi rendőrjárőr 24 órás elérhetősége:
(30)277-3185
.

Üzenet íráshoz jelentkezz be! Előzmények

Belépett felhasználók
Menetrendek
Programkereső





Facebook
© 2010 MiAbonyunk Safe Kft., 2740., Abony, Antos János út 20. - 30/9-670-313
|
IMPRESSZUM
|
Szerzői jogok