Mi Abonyunk - Abony repülőtere
Hírcsatornák:        
Regisztrált tagjaink: 8083, belépett felhasználók: 0.

Roncskutató - 2012.11.25. 15:56

Helytörténeti iratanyagok feljegyzései és szemtanúk elbeszélése alapján a második világháború idején szovjet hadi repülőtér üzemelt Abonyban. A repülőteret 1944. november 6-7-én létesítették az orosz csapatok ideiglenes jelleggel. A frontvonal továbbhaladtával, december eleje-közepe táján áttelepítették Budapest környékére. A repülőtér a Mikes Kelemen út, Szolnoki út felüli végén, a község lakott területi része közelében volt megtalálható.


Az utcának ezen a részen akkor még nem voltak lakóházak.
A földterület mezőgazdasági művelés alatt állt. Szemtanúk állítása szerint akkor itt a Református Egyház lucernaföldje volt.
A repülőtéren állandó jelleggel 10-12 db kétfedelű repülőgép rajtolt-startolt.
A gépeket éjjeli bevetések alkalmával használták.
Nappal karbantartották őket. Feltöltötték üzemanyaggal, lőszerrel és bombával.
A zörgő-csörgő hangjuk végett mindenki „RATA” –nak nevezte őket.
Polikarpov I -16 (RATA) géptípus a Magyarország-i harcokban már nem vett részt!
Az abonyii repülőtéren állomásozó kétfedeles gépek, Polikarpov PO-2 típusú repülőgépek voltak.
1944. november 4-én „felszabadulásunk” hajnalán is ilyen típusú gépek bombázták a településünkön lévő német alakulatokat.


A géptípusra vonatkozó gyártási és technikai adatok:

A gép tervezése a 20-as években kezdődött U-2 típusnévvel, a prototípusa első felszállását egy Svecov M-11 99 lóerős léghűtéses öthengeres csillagmotorral teljesítette 1928. január 7-én.. A repülőgépet Nikolai Polikarpov tervezte az elődtípus U-1-es felváltására.Az U-2 nevet 1944-ben megváltoztatták Po-2-re, Polikarpov neve nyomán.
Kezdetekben az U-2-es a szovjet polgári és katonai gyakorlógép szerepét töltötte be, tömegesen gyártották Moszkva közelében. A katonaság szívesen alkalmazta STOL (rövid úton le- és felszállni képes) tulajdonsága miatt. A kezdetektől gyártottak egy altípust a mezőgazdaság számára. Bár sokkal rosszabb tulajdonságokkal rendelkezett, mint a kortársai, hosszú ideig szolgált a 2. Világháborúban futár, kutató-mentő és szállító feladatkörben. Sokszor szállított szovjet partizánokat a frontvonal mögé, és biztosította az utánpótlási felszereléseket számukra. Alacsony ára és könnyű karbantarthatósága révén közel 40,000 db-ot gyártottak belőle. A legtöbbet gyártott kétfedelű repülőgép a repülés történetében. A háborúban 1941-ben tűnt fel könnyű bombákkal felfegyverezve, 1942-től éjszakai alacsony támadó feladatokat is ellátott. A Wehrmacht csapatok a Nähmaschine (varrógép) gúnynevet adták neki csörgő hangjáért. Az orosz csapatok „kukuruza” kukorica néven is becézték. A későbbi NATO csapatoktól az „Öszvér” nevet kapta. Az éjszakai küldetéseknek nem volt komoly harci értéke, viszont komoly pszichológiai hatása volt a német csapatokra nézve. A katonák nem tudhatták, hogy mikor jelenik meg az éjszaka közepén ezért folyamatosan tartottak egy esetleges némán, siklórepülésben végrehajtott támadástól. Szokásos taktika, hogy a repülőgép leállított motorral siklórepülésben néhány méterrel a föld felett repül el az ellenséges csapatok felett és ők csak a repülőgép szárnyai közül kísértetiesen süvítő szél és huzat hatásából tudtak következtetni a pillanatokon belül bekövetkező támadásra. Ezekkel a tulajdonságokkal komoly károkat okozhattak az ellenségnek. A háztetők szintjén repült, akkora maximális sebességgel, amivel a Messerschmitt Bf 109-es és a Focke-Wulf Fw 190-es közel átesett. Az U-2-est a szovjet 588-as éjszakai bombázó ezred kötelékében női pilóták is repülték Az egység hírhedtté vált a német hátsó területre mért merész kis magasságú éjszakai rajtaütéseiért olyan veterán pilótákkal, mint Katya Ryabova és Nadya Popova akik egy éjszaka alatt akár tucatnyi ilyen küldetést is végrehajtottak. Volt olyan alkalom, hogy egyetlen éjszaka alatt 18 légitámadást is végrehajtottak. A legtöbb pilóta több mint ezer bevetésben is részt vett a háború végéig az úgynevezett berlini csatáig. A háború után a polgári repülés szolgálatába állt, használták légi taxiként, utasrepültetésre, vitorlázó vontatásra, mezőgazdasági repülésekre, propaganda célokra, sebesültszállításra és sok más célra. Két és három üléses, nyitott és zárt változatban, sítalpakkal és hidroplánként is gyártották.
A Koreai háborúban is bevetették, az ellenségnek komoly gondokat okozott az éjszakai lelövése, ugyanis a fa és szövet szerkezetű gép kevés radar visszhangot szolgáltatott.
Magyarországon elsősorban sportcélokra használták.

 

Adatok

 

Rendeltetés: többfeladatú
Hossz: 8.17 m
Fesztáv: 11.40 m
Magasság: 3.10 m
Szárnyfelület 33.2 m²
Szerkezeti tömeg 770 kg
Motor: Svecov M-11D 5 hengeres csillagmotor (125 lóerő)
Max. sebesség: 152 km/h
Utazó sebesség: 110 km/h
Hatótáv: 630 km
Csúcsmagasság: 3,000 m
Fegyverzet: 1× 7.62 mm (0.30 in) SKAS géppuska
6 * 50 kg bomba

 

Abony, 2009.10.25. Markó Ferenc 

Abony retro:
Blogok   
 1 Hozzászólás   

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Ajánlott cikkek:

Rejtélyes történetek kötődnek a Szapáry-kúria épületéhez

Napi extra retro mára

RETROOOOOO

100 éve történt: Fantasztikus olvasóink vannak

Ernő bácsi: A velünk élő történelem

Vajon ezen a télen látunk majd ilyet?

Hamarosan semmi sem marad belőle, élt 185 évet

Mészáros István így kezdte! Ma Abonyban van híres vendéglője

Régen volt, igaz volt: Hét éve, októberben

A Mazsihisz Lázár Jánosnak írt, hogy fel kéne újítani az abonyi Zsinagógát is....

 

Kommentek

Hozzászóláshoz jelentkezz be!
Po-2-es

Markó Ferenc -

2012.11.26. 09:04:10

Egy szovjet PO-2-es repülőgép szemtanúk elmondása alapján Abonyban a Tószegi úton a Vigyázó kastély mögötti erdős terület szélén is volt leesve.

Lelőtték vagy kényszerleszált, sajnos nem tudni.

Ekkor még nem volt szovjet megszállás, magyar katonák őrizték a gép maradványokat.

Ekkor még nem volt ez a terület sem beépítve.

A Nyári Pál úton lévő pár darab háztól is lehetett látni a gépmaradványokat!

 


Szavazás
Ön melyik képviselőjelöltre szavazna az 8-as választókerületben?
   
 Tóthné Somodi Ildikó VFE 
 Dr. Egedy Zsolt Mihály Független 
 Sáfránné Baranyi Beatrix Fidesz- KDNP 
   
Eredmény
Programok

Miért kulcsfontosságú, hogy rendszeresen ápoljuk cipőinket?

Nincs kiábrándítóbb, mint egy koszos, igénytelen, ápolatlan cipő, akkor is, ...

Milyen hatással van az új NAV törvény az ERP rendszerekre?

Magyarországon időről időre módosulnak az adótörvények, ezzel aligha mondtunk újat. ...

Milyen tápot válassz a kölyökkutyádnak?

  Egy kiskutya rengeteg örömet tud hozni egy család ...

Hogyan lehet hatásos marketingszöveget írni?

Míg bő húsz évvel ezelőtt elég volt a termék néhány előnyét, esetleg az árát kiemelni egy-egy szórólapon, ma már merőben más a helyzet. Egyrészt több helyre kell szöveges tartalmat gyártanod, másrészt a nagy zaj miatt különösen frappánsan kell megfogalmazni a mondandódat, ha azt szeretnéd, hogy az olvasóból konverzió legyen.

Így telepítsük a csepegtető szalagot!

  A csepegtető öntözésnek köszönhetően nagyon sokat spórolhatunk a ...

Egy modern mennyezeti LED lámpa a te otthonodból is hiányzik

A modern mennyezeti LED lámpa napjainkban már a legtöbb otthonban fellelhető. Sokan gondolták úgy, hogy a régi, energiapazarló fényforrásokat lecserélik korszerűbbre, és megreformálják a világításrendszerüket. És te? Közéjük tartozol?

Korszerű implantációs eljárás csontpótlás nélkül

A csontpótlásos kezelés egy komplex, költséges folyamat, érthető, hogy sokan miért nem szeretnének belevágni. Szerencsére a modern fogászati fejlesztések lehetővé tették, hogy számukra is adott legyen egy optimális megoldás, egy speciális implantátumos technika.

Vizelettartási gondok megoldására ajánlott a lézerkezelés

 

A nőket érintő egyik nagyon érzékeny témakörről van szó, amelyet más területekhez hasonlóan a hölgyek szeretnek magukba fojtani. Nem beszélnek róla, pedig ha beszélnének, rájönnének, hogy rengeteg sorstársuk van, aki hasonló panaszokkal küzd, és egyáltalán nem kor függvénye az, hogy valakinek van vagy nincs vizelettartási problémája.

 

 


Apróhirdetések
Dr. Kostyán Andor rendelőintézet elérhetőségeihez és rendelési idejéhez kattints IDE

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Bejelentkezés
Felhasználó név:
Jelszó:
Regisztrálás
Üzenőfal
Abonyi rendőrjárőr 24 órás elérhetősége:
(30)277-3185
.

Üzenet íráshoz jelentkezz be! Előzmények

Belépett felhasználók
Menetrendek
Programkereső





Facebook
© 2010 MiAbonyunk Safe Kft., 2740., Abony, Antos János út 20. - 30/9-670-313
|
IMPRESSZUM
|
Szerzői jogok